اخذ پاسپورت ایتالیا

پاسپورت کشور ایتالیا یکی از پرطرفدارترین و معتبرترین پاسپورت های اروپا است. با توجه به رتبه بالا و جایگاه پایپورت ایتالیا، دارندگان این پاسپورت می‌توانند بدون نیاز به اخذ ویزا به بسیاری از کشورها سفر کنند. به ‌منظور دریافت این گذرنامه باید از شرایط مختلفی بهره‌مند باشید که شامل داشتن اقامت ایتالیا برای مدت زمان معینی، تسلط به زبان ایتالیایی و عدم سوء پیشینه کیفری می‌شود.

مزایای پاسپورت ایتالیا

  1. امکان سفر بدون ویزا به بسیاری از کشورهای جهان از جمله اعضای اتحادیه اروپا، ایالات متحده امریکا، کانادا و کشورهای دیگر
  2. حق اقامت و کار در هر یک از کشورهای عضو اتحادیه اروپا
  3. دسترسی به سیستم‌های آموزشی و بهداشتی با کیفیت بالا در ایتالیا و سایر کشورهای اتحادیه اروپا
  4. بهره مندی از خدمات کنسولی و حمایت دیپلماتیک در خارج از کشور ایتالیا

رتبه ‌بندی (Ranking) پاسپورت کشور ایتالیا

بر اساس آخرین رتبه‌ بندی که در سایت Passport index درج شده، ایتالیا رتبه سوم را در بین پاسپورت‌ های قدرتمند دنیا به ثبت رسانده است. در این رتبه ‌بندی می‌توانید شاهد هم‌ نشینی ایتالیا با سایر کشورهای درجه یک  از جمله آلمان ، سوئد، فنلاند، اسپانیا ، فرانسه، لوکزامبورگ، اتریش و سوئیس باشید. به‌ طورکلی با کمک پاسپورت ایتالیا می‌توانید سفر به ۱۳۱ کشور را بدون نیاز به ویزا تجربه کنید و این نشان از قدرت پایپورت این کشور است.

پاسپورت‌هایی که در رده‌بندی‌های جهانی رتبه بالایی دارند، معمولاً نشان‌دهنده ثبات سیاسی و اقتصادی کشور صادرکننده هستند. این اعتبار بین‌المللی می‌تواند اعتماد سایر کشورها و شرکت‌ها را جلب کند.

پاسپورت قدرتمند می‌تواند به تسهیل تجارت بین‌المللی و سرمایه‌گذاری کمک کند. افراد و شرکت‌ها می‌توانند با دسترسی آسان‌تر و بهتر به بازارهای جهانی فعالیت‌های اقتصادی خود را گسترش دهند. به طور کلی رتبه بالای پاسپورت ایتالیا نشان‌دهنده مزایا و فرصت‌های گسترده‌ای است که به دارندگان این پاسپورت ارائه می‌شود و باعث افزایش کیفیت زندگی و تسهیل فعالیت‌های بین‌المللی می‌گردد.

هزینه پاسپورت ایتالیایی چقدر است؟

میزان هزینه پاسپورت ایتالیایی به نوع پاسپورتی که درخواست می‌دهید و شرایطی که در آن زمان اعمال می‌شود، بستگی دارد. سن شما، نوع پاسپورت (مثلاً پاسپورت برای بزرگسالان یا کودکان)، مدت اعتبار پاسپورت و محل صدور (در داخل یا خارج از ایتالیا) از عوامل تاثیر گذار بر هزینه پاسپورت ایتالیا هستند.

نوع پاسپورت هزینه (یورو)
پاسپورت استاندارد ۱۱۶
پاسپورت جایگزین ۷۳.۵۰
پاسپورت موقت ۵.۲۰
پاسپورت جمعی ۵.۵۰ برای هر نفر
سند سفر برای افراد بدون تابعیت، خارجی ها و پناهندگان ۴۲.۲۲

برخی افراد با شرایط زیر ممکن است از پرداخت هزینه گذرنامه ایتالیا معاف باشند:

  • افرادی که به عنوان کارگر یا تاجر کوچک مهاجرت کرده‌اند یا به منظور پیوستن به اعضای خانواده‌شان که به منظور کار مهاجرت کرده‌اند.
  • افرادی که برای انجام خدمت داوطلبانه سربازی در خارج از کشور مقیم هستند و نیاز به بازگرداندن کنسولی دارند.
  • دریافت‌کنندگان مزایای اجتماعی.

علاوه بر هزینه صدور اولیه پاسپورت، هزینه‌های مرتبط با تجدید نظر، گذرنامه گمشده یا تغییرات ممکن است نیز مطرح شود. برای دقیق‌ترین اطلاعات بهتر است به سایت سفارت یا دفتر پاسپورت ایتالیا مراجعه کنید یا با سفارت یا کنسولگری ایتالیا در منطقه خود تماس حاصل فرمائید.

با پاسپورت کشور ایتالیا به کدام کشورها می‌توان سفر کرد؟

بعد از دریافت پاسپورت ایتالیا شما می‌توانید سفر به کشورهای مختلفی را تجربه کنید. در این شرایط نیازی به اخذ ویزا ندارید که این موضوع یک مزیت بسیار بزرگ به شمار می‌آید. از جمله کشورهایی که سفر به آن‌ها با کمک این پاسپورت بدون ویزا امکان‌پذیر خواهد بود، می‌توانیم به کشورهای هلند، سوئد، سوئیس، بلژیک، برزیل، فنلاند، فرانسه ، آلمان، قطر، پرتغال و… اشاره کنیم.

البته کشورهایی نیز وجود دارند که سفر به آن‌ها دارای ممنوعیت است و برای ورود به آن‌ها نیازمند ویزای فرودگاهی خواهید بود. کنگو، آنگولا، آذربایجان، بحرین، کوبا، نیجریه، عربستان، سومالی و… در بین این کشورها جای داده می‌شوند. برخی از کشورها نیز در کنار پاسپورت ایتالیا به ویزا نیز نیاز دارند. از جمله این کشورها می‌توانیم به افغانستان، الجزایر، چاد، چین، لیبی، ماکائو، ژاپن، اندونزی و… اشاره کنیم.

ایتالیا

شرایط اخذ پاسپورت کشور ایتالیا

متقاضیانی که قصد اخذ اقامت و پاسپورت کشور ایتالیا را دارند، باید از شرایط گوناگونی برخوردار باشند. تمام این شرایط اهمیت بالایی دارند و به دسته‌ های مختلفی تقسیم می‌شوند که یکی از آن‌ها طول زمان اقامت است. به ‌عنوان ‌مثال آن دسته از افرادی که خواهان دریافت این شهروندی اروپایی هستند، باید به مدت ۳ سال کامل در کشور ایتالیا اقامت داشته باشند. سپس اقامت موقت آن‌ها به اقامت دائم تبدیل خواهد شد.

در نهایت مجموعاً بعد از گذشت ۱۰ سال می‌توانید به پاسپورت این کشور دست یابید. همچنین با توجه‌ به شغل و سن شرایط دریافت با یکدیگر متفاوت خواهد بود. اگر بخواهید جهت اخذ پاسپورت این کشور اقدام کنید، باید به نحوه مهاجرت و نوع ویزای خود توجه داشته باشید.

کودکی که در خاک ایتالیا متولد شده باشد یا فردی زیر ۱۸ سال باشد، در آن صورت به ‌منظور تحویل ویزا به قانون خون توجه می‌شود.پ اسپورت ایتالیا همانند بسیاری از کشورها از قانون خون (jus sanguinis) پیروی می‌کند. این بدین معناست که شهروندان ایتالیایی می‌توانند حق دریافت تابعیت و پاسپورت ایتالیایی را از والدین خود به ارث ببرند، به شرطی که والدین یا حداقل یکی از والدینشان ایتالیایی باشند و برخی از شرایط دیگر نیز رعایت شود.

افرادی که از روش سرمایه‌گذاری یا کارآفرینی وارد کشور ایتالیا می‌شوند، تنها زمانی پاسپورت مربوطه را دریافت می‌کنند که حرفه آن‌ ها برای اقتصاد این کشور سود قابل‌توجهی داشته باشد. در این شرایط می‌توانند بعد از گذشت ۳ سال سرمایه‌گذاری و اقامت، به پاسپورت کشور ایتالیا دست پیدا کنند.

شرایط دریافت پاسپورت ایتالیا برای دانشجویان

شرایط دریافت پاسپورت برای دانشجویان و افرادی که از روش تحصیل به ایتالیا مهاجرت کرده‌اند، کاملاً متفاوت است.پس از اینکه تحصیل دانشجویان به اتمام رسید، می‌توانند از طریق ازدواج و یا کار به پاسپورت ایتالیا دست پیدا کنند.

نکته‌ای که در این زمینه حائز اهمیت است، صوری نبودن ازدواج است. متقاضیان ازدواج باید بتوانند واقعی بودن این ازدواج و مراحل آشنایی را ثابت کنند. بدین منظور نیاز است به مدت سه سال در کنار همسر خود زندگی کنند. در این صورت می‌توانند به اقامت دائم ایتالیا دست پیدا کنند و اگر این مدت‌زمان به پنج سال برسد، فرد می‌تواند برای اخذ پاسپورت اقدامات لازم را انجام دهد.

روش‌های اخذ پاسپورت ایتالیا

ایتالیا یکی از دلپذیرترین کشورها جهت زندگی و کار است. آب‌وهوایی که در این کشور جریان دارد، گرم است و معماری زیبای بناها می‌تواند نظر هر بیننده‌ای را به خود جلب کند. با به ‌دست‌آوردن شهروندی و پاسپورت ایتالیا می‌توانید از مزایای مختلفی بهره‌مند شوید؛ اما پیش از هر چیزی باید نسبت به اخذ پاسپورت اقدام کنید. به ‌منظور دریافت پاسپورت ایتالیا روش‌های مختلفی وجود دارند که افراد بر اساس شرایطی که دارند می‌توانند نسبت به انتخاب گزینه مد نظر خود اقدامات لازم را به انجام برسانند.

روش های اخذ پاسپورت ایتالیا به شرح زیر می باشد:

مهاجرت کاری و اخذ پاسپورت و شهروندی ایتالیا

یکی از بهترین روش‌هایی که می‌تواند شما را به پاسپورت کشور ایتالیا برساند، مهاجرت کاری است. البته لازم به ذکر است این روش دارای پیچیدگی‌های گسترده‌ای است؛ به همین علت بسیاری از افراد انتخاب آن را زمان‌بر می‌دانند و ترجیح می‌دهند روش‌های ایده‌آل دیگر را انتخاب کنند. اما با این‌ وجود اگر مهارت و تخصص کافی دارید، می‌توانید در حوزه کاری مورد علاقه خود در ایتالیا مشغول به کار شوید.

افرادی که متقاضی کار در این کشور اروپایی هستند، باید در ابتدا یک پیشنهاد شغلی دریافت کنند. این پیشنهاد شغلی باید توسط کارفرمای ایتالیایی صادر شده باشد. فرد متقاضی پس از دریافت جاب آفر، نیازمند انجام مصاحبه است. اگر فرد در مصاحبه قبول شود، کارفرما برای وی دعوت‌ نامه ارسال خواهد کرد.

سرمایه ‌گذاری در کشور ایتالیا

یکی از روش های اخذ پاسپورت ایتالیا، سرمایه‌گذاری است. افرادی که متقاضی انتخاب این روش هستند، باید دارای سرمایه زیادی باشند. افرادی که قصد دارند از طریق سرمایه‌گذاری به پاسپورت ایتالیا دست پیدا کنند، باید روشی را انتخاب کنند که دولت به آن‌ها معرفی می‌کند. اقامت ثبت شرکت در ایتالیا و خرید اوراق قرضه دولتی از جمله مسیر هایی هستند که می‌توانید نسبت به انتخاب آن‌ها اقدامات لازم را انجام دهید.

روش ‌های دیگری نیز برای دریافت پاسپورت ایتالیا وجود دارند که تولد و ازدواج دو نمونه از آن‌ها به شمار می‌روند که در بخش‌های بالا به ارائه نکاتی درباره آن‌ها پرداختیم.

کشور ایتالیا

پروسه زمانی اخذ پاسپورت کشور ایتالیا

به ‌منظور اخذ پاسپورت ایتالیا باید به مدت‌ زمان نیز توجه خود را معطوف کنید.  از این ‌رو داشتن اطلاعات ضروری درباره آن از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. اگر شما ۱۰ سال در کشور ایتالیا اقامت داشته باشید و در این زمان تمامی شرایط و ضوابط را رعایت کرده باشید، می‌توانید پاسپورت را دریافت کنید. بعد از دریافت پاسپورت امتیازات مختلفی در انتظار شما خواهند بود که سفر به کشورهای مختلف بدون داشتن ویزا مهم‌ترین آن است.