تورنتو بزرگترین شهر کانادا است و پنجمین شهر پرجمعیت آمریکای شمالی با جمعیت ۲٫۹ میلیون نفر است.

منطقه تورنتو بزرگ که معمولاً GTA نامیده می شود خانه بیش از ۶ میلیون نفر است.

تورنتو در “نعل اسب طلایی” جنوب انتاریو قرار دارد: ۸ میلیون نفر – بیش از یک چهارم کل جمعیت کانادا – در این منطقه پرجمعیت زندگی می کنند.

این شهر روی زمین‌های مسطح قرار گرفته است و تپه‌های زیادی در آن وجود ندارد.

عرض جغرافیایی تورنتو – ۴۳ درجه شمالی – شبیه بوردو، فرانسه و – در نیمکره جنوبی – کرایست چرچ، نیوزیلند است.

اگرچه آب و هوای تورنتو تا حدی به دلیل موقعیت دریاچه های بزرگ آن تعدیل می شود، اما نسبت به بوردو و کرایست چرچ شدیدتر است و تابستان های گرم تر و زمستان های بسیار سردتری دارد.

   ویژگی های تورنتو

تورنتو که به عنوان یکی از چند فرهنگی ترین شهرهای جهان شناخته می شود، به طیف گسترده ای از فرهنگ ها، زبان ها، غذاها و هنرهای خود می بالد. تقریبا نیمی از جمعیت آن را مهاجران تشکیل می دهند.

   تجارت و مشاغل
مجله فوربس “قدرتمندترین شهرهای جهان از نظر اقتصادی” را معرفی می کند و تورنتو را در فهرست ده برتر خود قرار داد.

تورنتو – پایتخت اقتصادی کانادا

 

به گفته فوربس، شهرهای قدرتمندی مانند تورنتو به دلیل وسعت اقتصاد، رفاه پیش بینی شده در آینده، هزینه زندگی و کیفیت زندگی، سرمایه گذاران زیادی را جذب می کنند. فوربس تورنتو را در قلب اقتصادی یکی از ثروتمندترین کشورهای جهان توصیف می کند.

ده شهر دیگر از نظر اقتصادی قدرتمند که توسط فوربس شناسایی شده اند، لندن، هنگ کنگ، نیویورک، توکیو، شیکاگو، سئول، پاریس، لس آنجلس و شانگهای هستند.

تورنتو پایتخت بانکی/مالی کانادا و خانه اصلی بورس اوراق بهادار آن، بورس تورنتو است.

تورنتو سومین شرکت های خصوصی فناوری اطلاعات در آمریکای شمالی را دارد که تنها توسط سانفرانسیسکو و نیویورک بهتر شده است.

علاوه بر فناوری اطلاعات و منابع مالی فراوان، منابع طبیعی فراوان انتاریو، مانند برق آبی و مواد خام، به تورنتو و شهرداری‌های اطراف آن کمک کرده است تا به مراکز صنعتی بزرگ تبدیل شوند و بیش از ۵۰ درصد از محصولات تولیدی کانادا را تولید کنند.

از منظر شرایط اقتصادی امروز، بانک‌های کانادا هرگز به اندازه برخی از همتایان آمریکایی و اروپایی خود نابه سامان نبودند و ترازنامه‌های نسبتاً قوی دارند.

در تورنتو کجا زندگی کنیم ؟

مناطق حومه ای مانند نورث یورک، مارکهام و ریچموند هیل (شمال، شرق) و منطقه هالتون (به عنوان مثال اوکویل و میلتون) مورد علاقه خانواده ها هستند و از بهترین مکان ها برای زندگی در تورنتو هستند.

مردان و زنان مجرد معمولا مرکز شهر را ترجیح می دهند، جایی که بازار آپارتمان های مسکونی در دهه گذشته منفجر شده است.

مسکن دولتی در برخی از مناطق غرب تورنتو برجسته است و نرخ جرم و جنایت بالاتری در این مناطق ثبت شده است، مانند جین و فینچ، لارنس هایتس، و بخش هایی از Etobicoke مانند Rexdale. در مرکز شهر تورنتو، پارکدیل، سنت جیمز، ریجنت پارک و ماس پارک نرخ جرم و جنایت بالایی دارند. در شرق شهر، بخش‌هایی از اسکاربورو مانند مالورن نیز نرخ جرم و جنایت بالاتری دارند.

به طور کلی، نرخ جرم و جنایت در شهر تورنتو در مقایسه با بسیاری از شهرهای آمریکای شمالی، از جمله شهرهای کانادا مانند ونکوور، مونترال، ادمونتون، هالیفاکس و وینیپگ پایین است. نرخ جرم و جنایت تورنتو مشابه کلگری و اتاوا است.

نرخ جرم و جنایت در بخش‌هایی از ناحیه تورنتو بزرگ کمتر از شهر است – مناطقی مانند مارکهام، ریچموند هیل، وان، اوکویل و برلینگتون کمتر از نصف شهر را به خود اختصاص داده‌اند.

بهترین مکان ها برای زندگی در تورنتو

   سیستم آموزشی در تورنتو

دانشگاه تورنتو یکی از معتبرترین موسسات پس از دوره متوسطه در جهان است که در رتبه بندی دانشگاهی دانشگاه های جهان در رتبه ۲۳ قرار دارد. سه پردیس مختلف وجود دارد که در منطقه مرکز شهر و همچنین غرب (Mississauga) و شرق (Scarborough) واقع شده‌اند.

تورنتو همچنین محل حضور دو دانشگاه دیگر، دانشگاه رایرسون و یورک و همچنین چندین کالج محلی است.

 

معلمان مدارس انتاریو جزو پردرآمدترین معلمان در کانادا هستند. متأسفانه، عرضه معلمان در انتاریو بیش از تقاضا است و یافتن کار آسان نیست. در واقع، برای معلمان آموزش دیده کانادایی معمول است که برای کسب تجربه به خارج از کشور نقل مکان کنند.

 

جغرافیا و آب و هوا

آب و هوای تورنتو با قرار گرفتن آن در سواحل دریاچه انتاریو تغییر یافته است. آب موجود در دریاچه باعث می شود تورنتو در زمستان گرمتر و در تابستان خنک تر باشد. موقعیت دریاچه های بزرگ همچنین منبع رطوبت تابستانی تورنتو است که بسیاری از مردم آن را ناراحت کننده می دانند.

اگرچه تورنتو یکی از شهرهای گرم‌تر کانادا در زمستان است، اما زمستان‌ها همچنان شدید است و در بیشتر روزها بین اواسط دسامبر تا اواسط مارس، برف روی زمین نشسته است. عمق برف بیشتر از ۱ سانتی متر به طور متوسط در ۶۵ روز سال مشاهده می شود.

اتاوا که دورتر از تورنتو در شمال است و در کنار دریاچه قرار ندارد، در هر سال ۱۲۰ روز عمق برف بیش از ۱ سانتی متر دارد.

بسیاری از کارخانه‌ها و کارخانه‌های صنعتی در کانادا و ایالات متحده آمریکا در مجاورت دریاچه‌های بزرگ واقع شده‌اند و مه دود در جنوب انتاریو به یک مشکل تبدیل شده است. حدود نیمی از مه دود ناشی از باد از ایالات متحده است.

مه دود تورنتو یک پدیده تابستانی است. کیفیت هوا را می توان به عنوان بسیار خوب، خوب، متوسط، ضعیف یا بسیار ضعیف طبقه بندی کرد. در سال ۲۰۱۲، تورنتو ۵۹ روز کیفیت هوای متوسط و ۲ روز کیفیت هوای ضعیف داشت. بقیه خوب یا خیلی خوب بودند. در سال ۲۰۱۴ انتاریو آخرین نیروگاه های زغال سنگ خود را تعطیل کرد که در نتیجه کیفیت هوا بهبود یافت.

تورنتو از آب و هوای نسبتاً آفتابی برخوردار است – تابستان‌های آن معمولاً روزهای آفتابی گرم  فراوانی دارد، در حالی که زمستان‌های آن نسبت به شهرهای دشت‌نشین کلگری و وینی‌پگ آفتاب کمتری دارد.

آب و هوای روزانه تورنتو می تواند در طول سال متغیر باشد.

ماه سال

متوسط حداکثر دمای روزانه
(°C)

متوسط حداقل دمای روزانه  (°C)

متوسط ساعات آفتابی در طول روز

متوسط روزهای بارانی

متوسط روزهای برفی

عمق متوسط برف روی زمین

(سانتی متر)

 

سرعت متوسط باد

(کیلومتر بر ساعت)

 

Jan. ۲٫۸ ۵ ۱۲ ۷ ۱۸
Feb. ۰ ۳٫۹ ۵ ۹ ۷ ۱۷
Mar. ۵ ۵٫۰ ۸ ۶ ۳ ۱۷
Apr. ۱۱ ۴ ۶٫۲ ۱۱ ۲ ۰ ۱۷
May ۱۸ ۱۰ ۷٫۴ ۱۲ ۰ ۰ ۱۴
Jun. ۲۴ ۱۵ ۸٫۳ ۱۱ ۰ ۰ ۱۳
Jul. ۲۶ ۱۸ ۸٫۹ ۱۰ ۰ ۰ ۱۲
Aug. ۲۵ ۱۷ ۷٫۸ ۱۱ ۰ ۰ ۱۱
Sep. ۲۱ ۱۳ ۶٫۳ ۱۱ ۰ ۰ ۱۲
Oct. ۱۴ ۷ ۴٫۸ ۱۱ ۰ ۰ ۱۳
Nov. ۷ ۲ ۲٫۸ ۱۱ ۳ ۰ ۱۶
Dec. ۲ ۲٫۴ ۷ ۱۰ ۳ ۱۶

 

محیط و تفریحات

تورنتو یکی از معدود شهرهای آمریکای شمالی است که در آن مردم می توانند بدون مشکل بدون خودروی شخصی رفت و آمد کنند .  این تا حد زیادی وابسته کمیسیون حمل و نقل تورنتو (TTC) – سومین سیستم حمل و نقل عمومی آمریکای شمالی است.

شبکه گسترده و امن اتوبوس‌ها و ترامواهای TTC توسط یک سیستم متروی زیرزمینی گسترده به هم متصل شده‌اند. این اتوبوس ها هیبریدی-الکتریکی تازه تولید شده اند که برای کاهش آلودگی هوا معرفی شده اند.

تورنتو همچنین دارای Zipcar است، یک سرویس اشتراک خودرو که به صورت ساعتی قابل پرداخت است. این سرویس بیشتر در مرکز شهر استفاده می شود.

انتاریو یک سیستم ریلی و اتوبوسی به نام GO Transit دارد که TTC و منطقه بزرگ تورنتو را به هم متصل می کند. مناطق اطراف (یورک، پیل و دورهام) همچنین دارای سیستم های حمل و نقل هستند که با TTC متصل می شوند و سفر با سیستم حمل و نقل عمومی را تقریباً بدون مشکل می کنند.

بزرگراه های سری ۴۰۰ همگی در هسته تورنتو ادغام می شوند. ۴۰۱ که شلوغ ترین بزرگراه آمریکای شمالی است، ستون فقرات زیرساخت های انتاریو و تورنتو است.

رشد سریع جمعیت “نعل اسب طلایی” به نوبه خود منجر به انفجار تعداد وسایل نقلیه در جاده ها شده است که در زمان های شلوغی در اکثر بزرگراه ها، و نه همه بزرگراه های اصلی، ترافیک قابل توجهی ایجاد می کند.

کیفیت هوای تورنتو به خوبی سایر کلان شهرهای بزرگ کانادا نیست. تعداد زیاد وسایل نقلیه در شهر به خطر افتاده است. با وجود این، تورنتو همچنان به جایگاه بیست و یکم در ۵۰ شهر برتر گزارش شده توسط مجله فوربس دست یافت.

برنامه سطل سبز تورنتو در سطح شهر به دلیل رویکردش در مدیریت زباله مورد تحسین قرار گرفته است.

 

در تورنتو چه کنیم ؟

تورنتو به‌خاطر صحنه‌های هنری سالم، رویدادهای ورزشی متعدد، زندگی شبانه پر جنب و جوش، و رستوران‌ها، اغذیه فروشی‌ها و غذاخوری‌های دارای غذاهای تقریباً از هر ملیتی که فکرش را بکنید معروف است.

گالری هنر انتاریو و موزه سلطنتی انتاریو هم در بین گردشگران و هم در بین ساکنان محبوب هستند.

تورنتو یک مرکز بزرگ هنرهای نمایشی است، با بیش از پنجاه شرکت باله و رقص، شش شرکت اپرا و دو ارکستر سمفونیک که در بسیاری از مکان‌های برجسته از جمله تالار روی تامپسون، مرکز مرغ مگس خوار و مرکز هنرهای نمایشی اجرا می‌کنند.

این شهر همچنین به خاطر پارک های تفریحی بسیار معروف است. شناخته شده ترین آنها سرزمین عجایب کانادا است.

تورنتو دارای ۶ تیم ورزشی بزرگ در هاکی، بسکتبال، بیسبال، فوتبال و چوگان است.

مکان‌های اصلی رویدادهای ورزشی، مرکز ایر کانادا، مرکز راجرز  و میدان BMO هستند.

Royal Ontario Museum

 

جمع بندی

تورنتو یکی از چندفرهنگی ترین شهرهای جهان است که به دلیل تنوع غذا، هنر، جشنواره ها و الگوهای آب و هوایی معروف است! حومه‌های کوچک‌تر اطراف شهر بزرگ را احاطه کرده‌اند و گزینه‌هایی را برای افرادی که ترجیح می‌دهند از زندگی شهری بزرگ عقب‌نشینی کنند، ارائه می‌کنند.

برای کسانی که عاشق شهر بزرگ هستند، حس مکان هایی مانند نیویورک و لس آنجلس را دارند – اما با جرم و جنایت کمتر – تورنتو بسیار مناسب است.

مرسر تورنتو را به عنوان دومین شهر برتر قاره آمریکا، پس از ونکوور و شانزدهمین شهر برتر جهان، رتبه بندی می کند.

 

نکات منفی تورنتو 

  • جمعیت زیاد و همیشه در حال رشد.
  • زمستان تا حدودی سرد.
  • هجوم مداوم ترافیک و وسایل نقلیه در جاده ها.
  • آلودگی – تمیزترین شهر نیست.
  • مسکن گران قیمت در مقایسه با اکثر مکان های کانادا.

 

نکات مثبت تورنتو

  • مدارس معتبر، از ابتدایی تا تحصیلات دانشگاهی.
  • تفریحات هنری و گزینه های اوقات فراغت.
  • حومه های اطراف برای دور شدن از شهر بزرگ.
  • سیستم حمل و نقل که منطقه وسیعی را در بر می گیرد.
  • فرصت هایی ناب برای تحصیلکردگان
  • مرکز مالی، فناوری اطلاعات و تولید کانادا.
  • تابستان های طولانی و گرم – برای برخی افراد خیلی مرطوب است.

مهاجرت به کانادا