کشور کانادا دارای اقتصادی متنوع است و فرصت‌های شغلی مختلفی در بخش‌های مختلف شغلی استانی آن – چه در بخش دولتی و چه در بخش خصوصی – وجود دارد.

بیش از ۱۸ میلیون نفر در کانادا مشغول به کار هستند. این رقم شامل شاغلان و افراد خوداشتغال می شود.

در این مقاله قصد داریم شرایط کار و درآمدر و حقوق کارمندان در کشور کانادا را بررسی نمائیم.

 

ساعات کاری

ساعات کار معمولی هشت ساعت در روز و ۴۰ ساعت در هفته است. حداکثر زمان کار در هفته ۴۸ ساعت است.

 

سن بازنشستگی در کانادا

دولت کانادا سن بازنشستگی اجباری را در دسامبر ۲۰۱۱ حذف کرد. تمام استان های کانادا، به استثنای چند هزار کارمند دولتی در نیوبرانزویک، خروج اجباری تا بازنشستگی را لغو کرده اند. مقامات و کارمندان شرکت‌های تحت صلاحیت فدرال اکنون می‌توانند در سن ۷۰ سالگی یا حتی بعداً در صورت تمایل بازنشسته شوند. کارگرانی که در سن ۷۰ سالگی (به جای ۶۵ سالگی) متوقف می شوند، ۴۲٪ بیشتر از برنامه بازنشستگی کانادا، بازنشستگی عمومی دریافت می کنند.

 

قرارداد کاری

مقررات فدرال بر قراردادهای کار در کانادا حاکم است. دولت کانادا حداقل استانداردهایی را برای استخدام در قسمت سوم قانون کار کانادا تعیین کرده است، از جمله حداقل دستمزد، مرخصی سالانه، تعطیلات رسمی، مرخصی سوگواری و غیره. قراردادهای جمعی و مذاکرات فردی مکمل این مفاد هستند. علاوه بر این، هر استان قانون کار جداگانه خود را دارد.

 

حداقل دستمزد

در کانادا حداقل دستمزدی وجود دارد که کارفرمایان باید به کارگران بپردازند. حداقل دستمزد بسته به استانی که در آن کار می کنید متفاوت است، اما ممکن است به این بستگی داشته باشد که آیا در یک شغل تحت نظارت فدرال کار می کنید یا خیر.

حداقل دستمزد فدرال از ۱۵٫۵۵ دلار کانادا در ساعت به ۱۶٫۶۵ دلار افزایش یافت.

این افزایش حدود ۲۶۰۰۰ کارگر در سراسر کشور را تحت تأثیر قرار می دهد که در مکان هایی مانند بانک ها، دفاتر پست و حمل و نقل بین استانی و غیره کار می کنند. در استان‌هایی که حداقل دستمزد از حداقل دستمزد فدرال بیشتر است، کارفرمایان باید کارگرانی بالاتر از این دو را فراهم کنند.

کانادا حداقل دستمزد فدرال را در اول آوریل سالانه بر اساس شاخص قیمت مصرف کننده سال قبل افزایش می دهد.

 

کدام مشاغل تحت نظارت فدرال هستند؟
بخش های خصوصی تحت نظارت فدرال عبارتند از:

  • حمل و نقل هوایی، از جمله خطوط هوایی، فرودگاه ها و عملیات هواپیما
  • بانک ها، از جمله بانک های خارجی مجاز
  • کارخانه های تولید خوراک و بذر، انبارهای خوراک و کارخانه های پاکسازی دانه غلات
  • شوراهای گروه موسیقی ملل اول و خودگردانی های بومی (فعالیت های خاص)
  • اکثر شرکت های فدرال ، به عنوان مثال، شرکت پست کانادا
  • خدمات بندری، کشتیرانی دریایی، کشتی ها، تونل ها، کانال ها، پل ها و خطوط لوله (نفت و گاز) که از مرزهای بین المللی یا استانی عبور می کنند.
  • خدمات پستی و پیک
  • پخش رادیو و تلویزیون
  • راه‌آهن‌هایی که از مرزهای استانی یا بین‌المللی و برخی از خطوط راه‌آهن کوتاه عبور می‌کنند
  • خدمات حمل و نقل جاده ای، از جمله کامیون و اتوبوس، که از مرزهای استانی یا بین المللی عبور می کنند
  • مخابرات مانند سیستم های تلفن، اینترنت، تلگراف و کابلی
  • استخراج و فرآوری اورانیوم و انرژی اتمی
  • هر کسب و کاری که حیاتی، ضروری یا جزئی برای عملیات یکی از فعالیت های فوق باشد

 

حداقل دستمزد سال ۲۰۲۳ برای همه استان ها به شرح زیر است:

ایالت حداقل حقوق سال ۲۰۲۳ (ساعت)
Alberta $۱۵٫۰۰
British Columbia $۱۵٫۶۵
Manitoba $۱۴٫۱۵
$۱۵٫۳۰ on October 1, 2023
New Brunswick $۱۴٫۷۵
Newfoundland and Labrador $۱۴٫۵۰
Northwest Territories $۱۵٫۲۰
Nova Scotia $۱۴٫۵۰
Nunavut $۱۶٫۰۰
Ontario $۱۵٫۵۰
$۱۴٫۶۰ (student)
Prince Edward Island * $۱۵٫۰۰ on October 1, 2023
Quebec * $۱۵٫۲۵ on May 1, 2023
Saskatchewan * $۱۴٫۰۰ on October 1, 2023
$۱۵٫۰۰ on October 1, 2024.
Yukon $۱۶٫۷۷
Canada $۱۶٫۶۵

 

شرایط مرخصی

انواع مرخصی

مرخصی استعلاجی

هیچ حقوق قانونی در کانادا برای بیماری وجود ندارد، به جز بیماری ها و صدمات ناشی از کار. برخی از کارمندان ممکن است به دلیل سهمیه تامین اجتماعی خود از کمک هزینه بیمه کار برخوردار شوند. بسیاری از کارفرمایان مرخصی استعلاجی را برای کارمندان انتخاب می کنند و برای تعداد معینی از روزهای بیماری پرداخت می کنند، که ممکن است واجد شرایط کاهش حق بیمه بیمه استخدام دولتی باشد.

کارمندانی که حداقل سه ماه برای کارفرمایان خود کار کرده اند در برابر اخراج، تنزل رتبه و اخراج در طول غیبت ناشی از بیماری محافظت می شوند. بسته به استان، این می تواند تا ۱۷ هفته باشد. کارمندانی که در مرخصی استعلاجی هستند تا زمانی که به پرداخت حق بیمه خود ادامه می دهند، از مزایای بازنشستگی، سلامت، سنوات و ازکارافتادگی بهره مند می شوند، که این امر کارفرمایان را ملزم می کند که سهم خود را از سهم خود نیز ادامه دهند.

اگر مرخصی بیش از سه روز طول بکشد، کارفرمایان می توانند مدرک پزشکی بیماری را درخواست کنند. اگر کارفرما در مدت ۱۵ روز پس از بازگشت کارمند به کار، یک گواهی پزشکی کتبی درخواست کند، کارمندان باید گواهی پزشکی را به آنها ارائه دهند.

مرخصی زایمان

کارمندان باردار حداقل ۱۵ هفته و حداکثر تا ۱۷ هفته (در صورت سقط جنین یا مرده زایی ۱۲ هفته) مرخصی زایمان را دارند که توسط دولت از طریق بیمه کار پرداخت می شود. مزایا نقدی ۵۵ درصد از میانگین حقوق کارمند است که سقف آن ۵۹۵ دلار کانادا در هفته است. با این حال، کارفرمایان می توانند اضافه کردن کمک هزینه کارمند را انتخاب کنند.

مرخصی پدر

هیچ مرخصی قانونی برای پدر در کانادا وجود ندارد، به جز در کبک، جایی که کارکنان حق دارند پنج هفته مرخصی بدون وقفه داشته باشند. پنج هفته مرخصی پدری بخشی از  استحقاق مرخصی از مرخصی والدین آنهاست. مرخصی توسط مقامات تامین اجتماعی پرداخت می شود، همانطور که در بخش مرخصی والدین توضیح داده شده است.

مرخصی پنج روزه

فقط کبک: والدین بیولوژیکی و فرزندخوانده ممکن است برای تولد یا فرزندخواندگی یا خاتمه بارداری، که از هفته بیستم بارداری اتفاق می‌افتد، به مدت پنج روز (دو روز اول حقوق دریافت می‌کنند) از کار غیبت کنند.

کارمندان بدون در نظر گرفتن مدت زمان اشتغال مستحق این مرخصی هستند. اما اگر مادر قبلاً در مرخصی زایمان باشد یا پدر در مرخصی پدری باشد، حق دریافت این مرخصی را ندارند.

مرخصی والدین 

همه والدین پس از تولد یا فرزندخواندگی از مرخصی والدین برخوردار هستند که می توانند به طور همزمان توسط هر دو والدین دریافت کنند. مدت مرخصی بسته به استان/منطقه متفاوت است و به دلخواه والدین تقسیم می شود. مرخصی توسط سوشال سکیوریتی که سرویس کانادا نیز نامیده می شود از طریق بیمه کار پرداخت می شود. این مزایا معادل ۵۵ درصد از میانگین حقوق کارمند است که سقف آن ۵۹۵ دلار کانادا در هفته (۹۰۰ دلار کانادا در کبک) است، اما برخی از کارفرمایان ترجیح می‌دهند تا سقف حقوق مرخصی را تا ۱۰۰ درصد افزایش دهند.

مرخصی والدین باید در سال اول تولد کودک استفاده شود. برای واجد شرایط بودن از مرخصی استحقاقی، کارمند باید حداقل سه ماه شاغل بوده و به تامین اجتماعی حق بیمه پرداخته باشد.

کارکنان در مرخصی از اخراج محافظت می شوند و حق دارند در پایان مرخصی به شغل قبلی خود بازگردند. مزایای استخدام در طول غیبت آنها، از جمله سنوات، افزایش می یابد.

مرخصی مسئولیت شخصی و خانوادگی

کارمندان پس از سه ماه اشتغال به کار حداقل سه روز در سال از مرخصی شخصی برخوردار هستند.

برای گرفتن مرخصی شخصی می توان از شرایط زیر استفاده کرد:

  • درمان یک آسیب یا بیماری
  • مراقبت از  هر یک از اعضای خانواده
  • رسیدگی به مسئولیت های خانوادگی
  • تعهدات تحصیلی برای هر عضو خانواده زیر ۱۸ سال
  • هر وضعیت فوری که به کارمند یا یکی از اعضای خانواده مربوط می شود
  • شرکت در مراسم شهروندی خود بر اساس قانون شهروندی

مرخصی عزاداری 

پس از مرگ یکی از اعضای نزدیک خانواده ، کارکنان حق دارند حداقل سه روز از مرخصی سوگواری بهره مند شوند. کارمندان پس از سه ماه از استخدام واجد شرایط مرخصی سوگواری می شوند.

مرخصی مراقبتی 

کارمندان برای مراقبت از یکی از اعضای خانواده که دارای شرایط پزشکی جدی است یا در معرض خطر مرگ قرار دارند، از مرخصی  بدون حقوق برخوردار هستند .

مرخصی خشونت خانگی و تجاوز جنسی

کارمندان بسته به استان/منطقه حداقل ۱۰ روز، حداکثر ۲۶ هفته مرخصی، با حقوق یا بدون حقوق دارند.

مرخصی بیماری وخیم

در صورت بیماری وخیم یکی از اعضای خانواده، کارکنان حق دارند مرخصی داشته باشند.

مرخصی مرگ کودک و مرخصی ناپدید شدن کودک 

پس از ناپدید شدن کودک در اثر جرم، کارمندان ۵۲ هفته و در صورت فوت کودک ۱۰۴ هفته مرخصی بدون حقوق دارند.

کارمندان ممکن است مستحق دریافت کمک مالی از کمک هزینه فدرال درآمد حمایتی برای والدین کودکان کشته شده یا گم شده باشند.

مرخصی کارمند بومی

کارمندان بومی تحت نظارت فدرال  حق دارند سالانه پنج روز مرخصی بدون حقوق دریافت کنند تا آداب و رسوم و رویدادهای بومی را رعایت کنند. اینها می تواند شامل فعالیت های فرهنگی، از جمله شکار، برداشت محصول و ماهیگیری، تعطیلات و مراسم سنتی باشد.

برای واجد شرایط بودن، کارمند باید حداقل سه ماه در شرکت کار کرده باشد.

سایر مرخصی ها

برخی استان‌ها برای موقعیت‌های خاص دارای مرخصی هایی هستند که به شرح زیر است:

  • مرخصی شهروندی: یک روز مرخصی برای شرکت در مراسم شهروندی – قابل اجرا در آلبرتا (نیم روز مرخصی، بدون حقوق)، مانیتوبا (چهار ساعت مرخصی)، نوا اسکوشیا و ساسکاچوان
  • مرخصی عروسی: یک روز مرخصی با حقوق (اگر عروسی در یک روز کاری برگزار شود) توسط کارفرما در روز عروسی کارمند؛ کارمندان همچنین در روز عروسی خانواده نزدیک خود یا خانواده نزدیک شریک زندگی خود حق دارند یک روز مرخصی بدون حقوق دریافت کنند. فقط در کبک قابل اجراست
  • رسیدگی های حقوقی: کارمندان برای خدمات هیئت منصفه و  به عنوان شاهد حق مرخصی بدون حقوق دارند. مرخصی برای کسانی که در دعوا هستند اعمال نمی شود.
  • اهدای عضو: در انتاریو، مرخصی تا ۱۳ هفته مرخصی بدون حقوق برای کارکنان اهدا کننده اعضا یا بافت است. در کبک، مرخصی ۲۶ هفته است و اگر کارمند از دو روز مرخصی با حقوق خود به دلیل بیماری، خشونت خانگی یا مراقبت از یکی از عزیزان خود استفاده نکرده باشد، ممکن است دو روز اول پرداخت شود. در ساسکاچوان، مرخصی تا ۲۶ هفته بدون حقوق است.
  • انتخابات: مرخصی انتخابات  و مناصب دولتی بدون پرداخت است و به تعداد روزهای مورد نیاز است. این نوع مرخصی فقط برای نامزدهای انتخاباتی شهرداری، استانی/منطقه ای، فدرال، هیئت مدرسه و شورای گروه، انتخابات و دفاتر در ساسکاچوان اعمال می شود (برای واجد شرایط بودن باید بیش از ۱۳ هفته متوالی کار کرد).

 

جهت ارزیابی رایگان شرایط خود جهت مهاجرت به کانادا کلیک کنید