آب و هوای کشور یونان

آب و هوای کشور یونان

یونان کشوری بزرگ و از نظر توپوگرافی متنوع است، بنابراین آب و هوای بسیار متفاوتی نیز دارد. در بیشتر موارد، آب و هوا از یک الگوی آب و هوایی معمولی مدیترانه ای با تابستان های گرم و خشک و زمستان های بارانی معتدل پیروی می کند. این کشور آفتاب زیادی دریافت می کند، که به همین دلیل در بین کشورهای اروپایی مشهور است، و هوای بارانی طولانی مدت غیرمعمولی دارد. در یونان واقعاً فقط دو فصل وجود دارد: گرم و خشک بین آوریل و سپتامبر. ملایم و مرطوب از اکتبر تا مارس.

با این حال، الگوهای آب و هوایی بسیار متفاوتی در سراسر کشور وجود دارد که توسط توپوگرافی و فاصله از ساحل تعیین می شود. برای مثال، کوه های مرتفع، آب و هوای بسیار متفاوتی با جزایر دارند. جنوب گرمتر و خشک تر از شمال است.

جزایر کشور یونان 

جزایر یونان جایی است که بیشتر مسافران تعطیلات را برای رفتن به آنجا انتخاب می کنند. آب و هوای مدیترانه ای با تابستان های طولانی، گرم و خشک و زمستان های معتدل و مرطوب حاکم است. آب و هوای تابستانی در جزایر در ماه مه با حدود ۲۰ درجه  آغاز می شود. در ماه جولای دمای روز اغلب به ۳۰ درجه می رسد. جولای و آگوست ماه های اوج تابستان هستند که دمای هوا حتی در شب به ندرت به زیر ۲۰ درجه سانتیگراد می رسد. خوشبختانه، این جزایر توسط بادهای خنک کننده “ملتمی” – نسیم های دریایی که از شمال و شمال غرب می وزد،احاطه می شوند. بادها در ماه های ژوئیه و آگوست که بیشترین نیاز به آنها وجود دارد، شدیدتر است.

اواسط ماه مه تا اواسط سپتامبر هوا بسیار خشک است، در حالی که جولای و آگوست بعید به نظر می رسد که اصلاً بارندگی ببینیم. زمستان ها معتدل و مرطوب است – تا حدودی شبیه بهار انگلیسی. دما معمولاً در حد پایین تا متوسط خواهد بود، اگرچه یک روز آفتابی گاهی اوقات می تواند شاهد افزایش دما تا ۲۰ درجه سانتیگراد باشد.

دسامبر مرطوب ترین ماه سال است و در طول زمستان اغلب طوفان های قوی در مدیترانه رخ می دهد. این تغییرات می توانند برای چند روز آب و هوای بدی را همراه با بادهای شدید و باران سیل آسا به ارمغان بیاورند. با این حال، علی رغم باران های شدید، هنوز روزهای آفتابی زیادی نیز وجود دارد و می‌تواند بسیار دلپذیر – و بسیار آرام- باشد.

آب و هوای کشور یونان

ساحل شگفت انگیز ناواجیو در زاکینتوس یونان.

کوه های کشور یونان 

یونان یکی از کوهستانی ترین کشورهای اروپایی است که بیش از چهار پنجم کشور را از کوه ها یا تپه ها تشکیل می دهد. بلندترین قله این کشور کوه المپوس با ارتفاع ۲۹۱۷ متر است. بدیهی است که مناطق کوهستانی آب و هوای بسیار متفاوت را نسبت به مناطق پایین تر یونان تجربه می کنند. آب و هوا در آن مناطق آلپی است. ارتفاع ابرهای بیشتر به معنای سردتر، و بارندگی بیشتر است. آب و هوای کوهستانی نیز بسیار غیرقابل پیش بینی است.

بسیاری از کوه‌های مرتفع برای چندین ماه از سال پوشیده از برف باقی می‌مانند، و حتی چندین پیست اسکی نیز وجود دارد – چیزی که معمولاً فکرش را نمیکنید در یونان وجود داشته باشد!

آب و هوای کوهستانی  در رشته کوه های مرتفع سرزمین اصلی یونان حاکم است، اما آب و هوای مشابه را می توان در منطقه مرتفع Crete نیز مشاهده کرد.

آب و هوای کشور یونان

کوه های بلند Crete یونان

 

سرزمین اصلی کشور یونان 

سرزمین اصلی یونان دوباره آب و هوای کمی متفاوت دارد. اما کمتر از جزایر تحت تأثیر دریا است، تحت تأثیر خشکی های غول پیکر اروپا قرار دارد و به دلیل تأثیر کوه ها بر بادهای غالب، دارای ریزاقلیم های زیادی است.

در سرزمین اصلی در مقایسه با جزیره و مناطق ساحلی دمای شدیدتری وجود دارد. دمای تابستان می تواند تا ۴۰ درجه نیز باشد – آتن دمای ۴۸ درجه سانتی گراد را نیز ثبت کرده است. یک موج گرمای شدید در تابستان ۲۰۰۷ شاهد آتش سوزی های ویرانگر جنگل ها در یونان بود. یک دوره طولانی هوای گرم و خشک، حومه شهر را در معرض آتش سوزی قرار داد. این یک خطر مکرر هر تابستان در یونان است.

برعکس، دمای سرد زمستانی ممکن است رخ دهد و حتی ممکن است برف در مناطق کم ارتفاع ببارد، هرچند که معمول نیست.

تغییرات آب و هوا در سراسر سرزمین اصلی یونان رخ می دهد – یونان شرقی و منطقه آتن نسبتا خشک هستند در حالی که شمال و غرب آب و هوای مرطوب تری دارند. شمال و شرق یونان دارای آب و هوای بسیار قاره ای است و به طور متوسط خنک ترین دما را در این کشور تجربه می کند. شمال کشور در فصل زمستان به طور متوسط حدود ۵ درجه سانتی گراد سردتر از مناطق ساحلی است.

جهت اخذ اطلاعات بیشتر جهت مهاجرت به یونان

و اخذ اقامت اروپا با ما تماس بگیرید 

تماس با شرکت ورناویزا