ایالت آلبرتا کانادا

درباره ایالت آلبرتا کانادا

آلبرتا

ایالت آلبرتا که اغلب به عنوان “استان انرژی کانادا” شناخته می شود، محل سکونت بیش از ۴ میلیون نفر است و به سرعت در حال رشد است. بخش عمده ای از این جمعیت در دو شهر بزرگ آلبرتا زندگی می کنند: ادمونتون، که به عنوان مرکز استان عمل می کند، و کلگری. هر کدام جمعیتی بالغ بر یک میلیون نفر را دارا هستند.

آلبرتا پیشرو جهانی در صنعت نفت و گاز است، اما همچنین مقصد یک اقتصاد صنعتی و خدماتی پررونق و در حال رشد است. به لطف فرصت هایی که این رشد اقتصادی ایجاد می کند، آلبرتا به یکی از مقاصد برتر برای مهاجرت به کانادا تبدیل شده است. آلبرتا مسلماً مرفه ترین استان کانادا امروزی است و به دلیل استاندارد بالای زندگی در سراسر جهان شناخته شده است.

ایالت آلبرتا کجای نقشه کاناداست؟

 

اقتصاد و اشتغال در آلبرتا 

پس از بیش از یک دهه نرخ رشد بالا، آلبرتا همچنان دارای پتانسیل بالا در رشد اقتصادی است. اقتصاد آلبرتا توسط صنعت انرژی پررونق آن که یک منبع درآمد اصلی در استان است، هدایت می شود. صنعت انرژی به طور مستقیم از هر ۱۶ شغل در استان یک شغل را به خود اختصاص می دهد. انتظار می رود این بخش حتی بیشتر از این رشد کند زیرا پیشرفت های تکنولوژیکی امکان توسعه شن های نفتی در شمال استان را فراهم می کند. با این حال، نرخ بالای رشد اقتصادی آلبرتا به صنعت انرژی محدود نمی شود، زیرا این استان دارای اقتصاد متنوعی است. حجم بخش تولید آلبرتا در دهه گذشته دو برابر شده است و نوآوری باعث ایجاد صنایع جدیدی می شود که آلبرتا را به یک رقیب قوی در بازارهای جهانی تبدیل می کند. فراتر از نفت و گاز، جنگلداری همچنان یک صنعت مهم با ارزش سالانه بیش از ۶ میلیارد دلار است. آلبرتا همچنین از زمان قدیم منطقه ای برای صنایع بزرگ کشاورزی و دامداری بوده است که بخش مهمی از فرهنگ و اقتصاد استان باقی مانده است.

با سرعت سریع توسعه اقتصادی در استان، آلبرتا مکانی عالی برای یافتن کار در کانادا است. آلبرتا از بیکاری حدود ۵٫۵ درصد برخوردار است که بسیار کمتر از میانگین ملی ۶٫۸ درصد است. وقتی این نرخ پایین بیکاری با رشد طبیعی پایین جمعیت و اعداد بی سابقه برای ایجاد شغل ترکیب می شود، نتیجه این است که فرصت های شغلی زیادی برای مهاجران در این استان وجود دارد.

در سال های اخیر این استان ظرفیت تعداد مهاجران مقیم دائم و همچنین کارگران خارجی موقت ساکن و شاغل در استان را افزایش داده است، با این حال نرخ بیکاری همچنان رو به کاهش است. نظرسنجی های بین المللی به طور مداوم کلگری و ادمونتون را در میان شهرهای برتر جهان برای کار رتبه بندی می کنند. علاوه بر در دسترس بودن مشاغل، مردم از کار در آلبرتا به دلیل استاندارد بالای زندگی آن لذت می برند.

 

استاندارد زندگی در آلبرتا

به لطف نرخ پایین بیکاری و تقاضای زیاد برای کارگران، میانگین دستمزد و حقوق آلبرتا با بقیه کانادا بسیار رقابتی است. حداقل دستمزد در آلبرتا به میانگین ۱۰٫۲۰ دلار کانادایی در ساعت نزدیک می شود. نکته قابل توجه این است که خانواده های آلبرتا بالاترین میانگین درآمد ترکیبی را در کانادا دارند.

آلبرتایی‌ها نیز به لطف وجود منابع طبیعی، از کمترین میزان مالیات شخصی در کانادا برخوردارند. مزیت نرخ پایین مالیات شخصی در آلبرتا باعث می شود تا از بالاترین معافیت های پایه  در کشور، معافیت مالیات فروش عمومی، پایین ترین نرخ مالیات بر بنزین در بین استان ها و میزان کم مالیات املاک و مستغلات برخوردار شوید. همه اینها به معنای درآمد بیشتر خانواده ها برای صرف هزینه های زندگی است.

نرخ جرم و جنایت در ایالت آلبرتا بسیار پایین است که شهرهای آن را به مکانی امن برای زندگی و تشکیل خانواده تبدیل می کند. علاوه بر این، زیبایی های طبیعی استان، از جمله جنگل های وسیع و کوه های راکی، این منطقه را به محیط زندگی بسیار مطلوب تبدیل کرده است. سطح بالای کیفیت زندگی در آلبرتا یکی از عوامل مهم در جذب مهاجران به این استان است.

 

مسکن در آلبرتا

آلبرتا یکی از بازارهای مسکن مقرون به صرفه در کانادا را دارد. اگرچه نرخ بالای مهاجرت به استان، همراه با افزایش درآمد برای ساکنان آلبرتا، موجی از تقاضا را ایجاد کرده که باعث افزایش قیمت‌ها شده است، اما این استان مکانی مقرون به صرفه برای خرید یا اجاره مسکن است. با توجه به اینکه سازندگان خانه‌های جدید را با سرعت بالا می‌سازند، انتظار می‌رود هزینه‌های مسکن در چند سال آینده کاهش یابد.

میانگین قیمت خانه در آلبرتا تقریباً ۴۰۰۰۰۰ دلار است. (ادمونتون: ۳۶۸,۰۰ دلار؛ کلگری: ۴۵۰,۰۰ دلار). ب

 

سیستم آموزشی در ایالت آلبرتا کانادا

در کانادا، تمامی شهروندان و ساکنان دائمی زیر ۲۰ سال از طریق سیستم مدارس دولتی تا پایان دبیرستان حق تحصیل رایگان دارند. هنگامی که شما به آلبرتا نقل مکان می کنید، فرزندان شما گزینه های مختلفی را برای تحصیل خواهند داشت که همه آنها بدون هزینه تامین می شوند. جدای از سیستم اصلی مدارس دولتی، مدارس فرانسوی زبان برای آموزش به زبان فرانسوی و همچنین سیستم مدارس کاتولیک نیز وجود دارد. آلبرتا همچنین دارای برنامه های آموزشی آنلاین/مجازی و همچنین مدارس جایگزین به عنوان گزینه های آموزشی است. برخی از مردم این استان تصمیم می گیرند فرزندان خود را به مدارس خصوصی بفرستند. با این حال، اکثریت قریب به اتفاق از مدارس دولتی استفاده می کنند که کیفیت بالایی دارند.

سیستم آموزش عالی آلبرتا دارای ۲۶ موسسه است که شامل چهار دانشگاه با مجموع بیش از ۱۱۵۰۰۰ دانشجوی تمام وقت و پاره وقت است. هزینه سرانه دانش آموز و سرانه استان برای آموزش پایه همچنان در میان بالاترین میزان در کانادا قرار دارد.

آلبرتایی ها به طور متوسط ۵۷۰۰ دلار در سال برای تحصیلات پس از متوسطه پرداخت می کنند. با این حال، دولت آلبرتا برنامه های متعددی برای کمک به کاهش این مبلغ و کمک به شما برای پس انداز تحصیلی فرزندتان پس از اتمام دبیرستان دارد.

طرح آموزش صد ساله آلبرتا در سال ۲۰۰۵ راه اندازی شد. این طرح ۵۰۰ دلار به طرح پس انداز تحصیلی ثبت شده برای هر کودک متولد شده از ساکنان آلبرتا در سال ۲۰۰۵ و پس از آن کمک خواهد کرد. این برنامه به گونه ای طراحی شده است که به والدین انگیزه دهد تا هر چه زودتر برنامه ریزی و پس انداز برای تحصیلات پس از دبیرستان فرزندشان را آغاز کنند. در سال ۲۰۰۴، کل کمک به دانشجویان آلبرتا حدود ۴۳۹ میلیون دلار بود.

 

سیستم بهداشتی و سلامت در ایالت آلبرتا کانادا

طبق قانون کانادا، همه استان‌ها و مناطق باید مراقبت‌های بهداشتی همگانی با بودجه عمومی را به همه شهروندان و ساکنان قانونی کانادا ارائه دهند. به عبارت دیگر، اکثر خدمات بهداشتی اولیه در کانادا بدون هزینه مستقیم برای بیمار ارائه می شود. برخی از رویه‌هایی که ضروری تلقی نمی‌شوند (مانند جراحی زیبایی انتخابی و تعدادی از روش‌های مراقبت از دندان و …) عموماً تحت پوشش نیستند، اما فهرست خدماتی که برای عموم پرداخت می‌شود از استانی به استان دیگر متفاوت است.

آلبرتا، مانند بقیه مناطق کانادا، دارای مراقبت های بهداشتی جهانی استاندارد و با بودجه عمومی است. تقریباً ۷۰۰۰ دلار سرانه هر سال برای مراقبت های بهداشتی در این استان هزینه می شود که از بالاترین مبالغ در کانادا است.

 

تاریخ ایالت آلبرتا کانادا

آلبرتا در سال ۱۹۰۵ به عنوان یک استان جداگانه به کنفدراسیون کانادا پیوست. نام این استان به نام چهارمین دختر ملکه ویکتوریا گرفته شده است. آلبرتا قبل از به دست آوردن موقعیت استانی، به عنوان منطقه ای از قلمروهای شمال غربی اداره می شد. تا سال ۱۸۶۸ قلمرو استان، همراه با سایر بخش‌های بزرگی از آنچه امروز کانادا را تشکیل می‌دهد، توسط شرکت خلیج هادسون کانادا کنترل می‌شد.

قبل از ورود مهاجران اروپایی در دهه ۱۷۰۰، اولین ملل بومی آلبرتا بیش از ۸۰۰۰ سال در این منطقه ساکن بودند. بسیاری از این مردم بومی به دلیل استقرار اروپاییان در آرا آواره شدند. با این حال، جوامع بومی هنوز باقی مانده اند و بخش مهمی از تاریخ آلبرتا هستند.

آلبرتا در سال ۱۹۰۵ به عنوان یک استان به همراه استان همسایه خود در شرق، ساسکاچوان، به کنفدراسیون کانادا وارد شد. در تاریخ اولیه خود آلبرتا عمدتاً استانی کشاورز بود، با برخی فعالیت‌های معدنی اضافی. این استان به شدت تحت تاثیر رکود دهه ۱۹۲۰ قرار گرفت، اما با برخی مداخلات قوی دولت بهبود یافت.

رونق نفت و گاز، که امروزه به نفع استان ادامه دارد، در سال ۱۹۴۷ آغاز شد. به لطف رونق حاصل از این ثروت طبیعی، آلبرتا توانست در اقتصاد و آموزش خود سرمایه گذاری کند تا اقتصاد مدرن قوی و متنوعی را ایجاد کند که امروزه در این استان وجود دارد.

 

فرهنگ ایالت آلبرتا کانادا

آلبرتا دارای یک فرهنگ منحصر به فرد و پر جنب و جوش است که عمدتا توسط مهاجرانی که در این استان ساکن شده اند شکل گرفته است. در سراسر استان، به ویژه در شهرهای بزرگ کلگری و ادمونتون، می توان فرهنگ، غذا، موسیقی و هنر جوامع را از سراسر جهان پیدا کرد. یکی از نمونه‌های این فرهنگ مهاجر در نمایشگاه Calgary’s Carifest است که جشن سالانه فرهنگ کارائیب در این استان است.

به لطف آمیختگی همه فرهنگ های این جوامع، شهرهای آلبرتا به خودی خود جهان وطنی هستند. در سال ۱۹۸۸، زمانی که کلگری میزبان بازی های المپیک زمستانی بود، در معرض دید تمام جهان قرار گرفت. ادمونتون به خاطر جشنواره‌های عالی‌اش، به‌ویژه جشنواره فرینج ادمونتون، دومین جشنواره بزرگ در نوع خود در جهان پس از جشنواره ادینبورگ، شناخته شده است. ادمونتون همچنین به‌خاطر مرکز خرید وست ادمونتون، که زمانی بزرگ‌ترین مرکز خرید سرپوشیده در جهان بود، شهرت دارد.

فرهنگ آلبرتا همچنین تا حدی از تاریخ سکونت گاه مرزی و کشاورزی سنتی آن تأثیر پذیرفته است. بزرگترین نمونه از این “فرهنگ گاوچرانی” کلگری Stampede، جشنواره تابستانی سالانه است که رویدادهایی مانند طناب زدن گاو نر و رودئو را برگزار می کند. Stampede و جشن‌های جانبی آن، سالانه بیش از ۱٫۲ میلیون بازدیدکننده را به خود جلب می‌کنند.

 

جمعیت شناسی ایالت آلبرتا کانادا

آلبرتا محل سکونت بیش از ۴ میلیون نفر است که تقریباً یک دهم کل جمعیت کانادا است. حدود نیمی از این جمعیت در دو شهر بزرگ استان متمرکز شده‌اند و بیش از یک میلیون نفر در هر یک از کلان‌شهرهای کلگری و ادمونتون زندگی می‌کنند. پس از این شهرها، مراکز جمعیتی قابل توجهی عبارتند از Red Deer (98000)، Lethbridge (93000)، Fort McMurray (62000)، Medicine Hat (60000) و Grand Prairie (55000).

مهاجرت نقش مهمی در شکل دادن به آرایش جمعیتی آلبرتا داشته است. در نتیجه موج‌های بزرگ‌تر مهاجرت در اوایل توسعه استان، بخش بزرگی از ساکنان استان را از بریتانیای کبیر، آلمان، ایرلند، اوکراین و فرانسه شناسایی می‌کنند. آلبرتا همچنین دارای جوامع بزرگی از مردم آسیای جنوبی و چین است. از آنجایی که امروزه مهاجرت به آلبرتا به  بالاترین سطح خود می رسد، این استان همچنان دارای جمعیتی متنوع تر و بیشتر می شود.

اکثریت آلبرتایی ها مسیحی هستند. با این حال، خود استان عمدتاً سکولار است. آلبرتا همچنین محل سکونت بسیاری از ادیان هندو، مسلمان، سیک، یهودی و بودایی است. در واقع، ادمونتون محل قدیمی ترین مسجد در آمریکای شمالی است.

 

مهاجرت به ایالت آلبرتا کانادا

آلبرتا به دلیل کیفیت زندگی بالا و فرصت های اقتصادی یکی از محبوب ترین مقاصد برای مهاجران به کانادا است. از طریق توافق با دولت کانادا، این استان نقش فزاینده‌ای در انتخاب مهاجرانی که در استان مستقر خواهند شد، ایفا می‌کند و وزارت اشتغال و مهاجرت آلبرتا در تصمیم‌گیری در مورد جذب مهاجر و نامزدی برای مهاجرت افراد دارای مهارت های لازم در آلبرتا نقش دارد.

در برنامه استانی آلبرتا(AINP) مهاجران با مهارت ها و تجربه مورد نظر استان ممکن است گواهی نامزدی استان آلبرتا را دریافت کنند که روند کلی مهاجرت را تسریع می کند و می تواند منجر به اخذ اقامت دائم کشور کانادا شود.

دولت آلبرتا

دولت کانادا بر اساس یک سیستم فدرال کار می کند، با کنترل برخی از امور مربوط به دولت ملی در اتاوا، و سایر امور تحت کنترل دولت های استانی. استان آلبرتا دارای پارلمان منتخب دموکراتیک خود است (معروف به مجمع قانونگذاری آلبرتا) که در مرکز استان ، ادمونتون قرار دارد.

دولت فعلی این استان توسط حزب دموکراتیک جدید آلبرتا به ریاست نخست وزیر راشل نوتلی، که جایگزین نخست وزیر سابق جیم پرنتیس شد، رهبری می شود. مانند هر استان کانادا، آلبرتا کنترل گسترده ای بر سلامت، آموزش و سایر خدمات خود دارد. به لطف ثروت منابع طبیعی در استان، دولت آلبرتا می تواند خدمات با کیفیت بالا را ارائه دهد و در عین حال پایین ترین سطح مالیات را در کانادا شامل شود.

 

شهرهای بزرگ ایالت آلبرتا کانادا

کلگری

کلگری بزرگترین شهر آلبرتا و پنجمین منطقه شهری بزرگ در کانادا است. این شهر همچنین یکی از شهرهایی است که سریع‌ترین رشد را در خود جای داده است و مجموعه‌ای از ساکنان چندفرهنگی متنوع را در خود جای داده است. در حالی که اکثر مردم کلگری با فرهنگ اروپایی آشنا هستند، مردم از سراسر جهان در کلگری زندگی می کنند. برخی از جوامع بزرگ، جمعیت چینی-کانادایی و جمعیت جنوب آسیا هستند. جوامع بومی، فیلیپینی و آمریکای لاتین در این شهر نیز قابل توجه، پر جنب و جوش و در حال رشد هستند.

اقتصاد این شهر حول محور صنعت نفت، مؤسسات مالی و صنایع با فناوری پیشرفته است. برخی از شرکت های بزرگی که دفتر مرکزی آنها در این شهر قرار دارند عبارتند از: راه آهن اقیانوس آرام کانادا، امپریال اویل، انکانا و پترو-کانادا. همانطور که شهر همچنان به رشد خود ادامه می دهد، شرکت های بزرگ چندملیتی بیشتر و بیشتری دفاتر خود را در شهر راه اندازی می کنند که نشان دهنده اهمیت روزافزون کلگری در اقتصاد جهانی است.

کلگری به دلیل ترکیب کیفیت زندگی با رشد اقتصادی در سراسر جهان شناخته شده است. نظرسنجی سال ۲۰۰۷ توسط مجله فوربس، کلگری را به عنوان تمیزترین شهر جهان رتبه بندی کرد، در حالی که نظرسنجی های Mercer Consulting و The Economist این شهر را از نظر کیفیت زندگی بسیار بالا (به ترتیب ۲۵ و ۱۰ در جهان) رتبه بندی کردند. این شهر جهانی دارای تنوع چند فرهنگی است و میزبان بازی های المپیک زمستانی ۱۹۸۸ بوده است. این اعتبار چشمگیر همچنان هر ساله افراد تازه زیادی را به این شهر می کشاند.

ادمونتون

ادمونتون مرکز استان آلبرتا و ششمین شهر بزرگ کانادا است که کمی کوچکتر از کلگری است. در حالی که این شهر بیش از ۱ میلیون نفر را در خود جای داده است، این شهر دارای تراکم جمعیت بسیار پایینی است که ۶۸۴ کیلومتر مربع را پوشش می دهد. این وسعت، فضای سبز زیادی را در اختیار شهر قرار می دهد که یکی از جاذبه های اصلی شهر است. دره رودخانه ادمونتون بیش از ۲۰ برابر بزرگتر از پارک مرکزی نیویورک است.

در حالی که جمعیت ادمونتون در زمان تبدیل شدن به مرکز استان جدید آلبرتا در سال ۱۹۰۵ کمتر از ۱۰۰۰۰ نفر بود، از زمان شروع رونق نفت در اواخر دهه ۱۹۴۰ به طور پیوسته افزایش یافته است. این شهر در دهه ۱۹۸۰ و اوایل دهه ۱۹۹۰ یک رکود را تجربه کرد، اما دهه گذشته دوره رشد و نوسازی برای شهر بوده است. امروزه این شهر یک قطب صنعتی قوی است و شرکت هایی مانند IBM، TELUS، Dell و جنرال الکتریک به دلیل شهرتش به عنوان یکی از مراکز برتر تحقیقاتی کانادا، دفاتر اصلی خود را در آنجا مستقر کرده اند.

 

مهاجرت به کانادا

 

هزینه های زندگی در ونکوور کانادا

هزینه های زندگی در تورنتو کانادا