مساحت و جمعیت پرتغال

پرتغال Portuguesa کشوری با حدود ۱۰۲۲۲۹۲۱ نفر جمعیت در قاره اروپا است و باید گفت که این کشور عضو اتحادیه های جهانی نیز می باشد. اتحادیه اروپا تنها یکی از اتحادیه هایی است که می توان به آن اشاره کرد. جمهوری پارلمانی، شیوه حکومتی در کشور پرتغال بوده و امروزه این کشور در لیست بهترین کشور های توسعه یافته جهان قرار دارد. با نگاهی به غربی ترین بخش در اروپا می توان شاهد کشوری در همسایگی اسپانیا بود، کشوری که در کنار اقیانوس اطلس قرار گرفته است، آزور و مادیرا نیز بخش هایی از خاک این کشور هستند.

محل قرارگیری کشور پرتغال، جنوبی ترین قسمت قاره اروپا باعث همسایگی این کشور با جزیره ایبری شده است. همسایه شرقی این کشور، اسپانیا است و می توان گفت که پرتغال در شمال به اسپانیا منتهی می شود.

مساحت این کشور ۹۲٬۲۱۲ کیلومتر می باشد، پرتغال از جمله کشورهایی است که طی سالیان متمادی، مورد توجه مردم جهان قرار گرفته است. ویژگی های منحصربه فرد در این گوشه از جهان، سهم بسزایی در بیشتر شناخته شدن کشور پرتغال داشته است.

کاهش نرخ زاد و ولد و نرخ جمعیت در این کشور یکی از اصلی ترین نگرانی های دولت فعلی پرتغال به شمار می رود، به همین دلیل امروزه پرتغال از جمله کشورهای متقاضی جذب مهاجران قانونی در جهان محسوب می شود.

پایتخت پرتغال، شهر لیسبون به عنوان یکی از بزرگ ترین شهرها (کلان شهر) در این کشور نیز شناخته می شود، این شهر در بخش جنوبی پرتغال قرار گرفته است. شاید برای شما هم جالب باشد که بدانید پرتغال از نظر تلفظ شباهت بسیار زیادی به پورتوکاله که جزء کلان شهرهای شمالی این کشور شناخته می شود، نیز دارد.

پرتغال را همه به آرامش و سکوت می شناسند. نکات مثبت متعددی در زندگی کردن در کشور پرتغال وجود دارد که شاید آب و هوا عالی یکی از هزار موضوعی است که می توان به آن پرداخت، البته که هزینه کم برای زندگی در این کشور نیز یکی دیگر از مهم ترین پارامترها به شمار می رود. لیست هزینه های زندگی در کشور پرتغال 

سواحل بسیار زیبا در پرتغال و همینطور آرام فوق العاده این کشور، از جمله موضوعات مهم دیگری است که در شناخت هر چه بیشتر این کشور باید به آن اشاره کرد.

بوروکراسی یکی از ابعاد زندگی در پرتغال است، اگر فردی قصد مهاجرت به این کشور را داشته باشد، قطعا با پدیده ای به نام “بروکراسی” مواجه خواهد شد و وقتی پرتغالی ها با این موضوع مواجه می شوند، هیچ تعجبی از خود نشان نمی دهند. پرتغال به ۱۸ ناحیه یا منطقه تقسیم شده که اداره امور هر نقطه جزء وظایف شهرداری های خاص است، شهرداری ها در پرتغال “کانسله” نام دارند. سفارتخانه های اصلی پرتغال در پورتو واقع شده اند، اصلی ترین فرودگاه های این کشور در پورتو، لیسبون و فارو قرار گرفته اند. Beja’s از جمله اصلی ترین فرودگاه های پرتغال شناخته می شود و پروازهای فصلی در این فرودگاه انجام می گیرد.

لیسبون و کاسکایس از جمله شهرهای گران قیمت در فهرست شهرهای پرتغال هستند که هزینه های زندگی در این مناطق به مراتب بیشتر از سایر نقاط این کشور است. پورتو معمولا به عنوان یکی از شهرهای گران قیمت پرتغال از نظر هزینه اجاره آپارتمان شناخته می شود و البته که مدیریت هزینه ها در پرتغال با تغییر مقصد اقامت امکانپذیر خواهد بود.

کشور پرتغال به هفت ناحیه: جزیره مادیرا، منطقه شمال پرتغال، پرتغال مرکزی، لیسبون، منطقه آلنتجو، الگاروه و جزایر آزور تقسیم بندی شده است که دو ناحیه آن یعنی جزایر آزور و جزیره مادیرا به صورت خودمختار هستند. همچنین این کشور دارای ۱۸ ایالت نیز می باشد.

مردم پرتغال از اقوام مختلفی هستند که مهم ترین آن ها عبارتند از:

  • رومی
  • عرب
  • ویزیگوت
  • سلتیبری
  • سلت ها
  • و البته پرتغالی ها می باشند.

مذهب مردم پرتغال

مذهب مردم پرتغال در طول سالیان متمادی مسیحیت بوده است، مسیحی کاتولیک دین اصلی مردم این کشور است.

بخش زیادی از جشن ها و مراسم در این کشور ارتباط مستقیمی با دین کاتولیک دارد، به طوری که محل قرارگیری کلیساها جزء بهترین مناطق در گوشه و کنار پرتغال هستند. مردم کشور پرتغال تاثیر بسیار ویژه ای از دین کاتولیک گرفته اند و به همین علت این دین نقشی کلیدی در تعیین ویژگی های شخصیتی و به طور کلی ویژگی های فرهنگی در این کشور داشته است. طبیعتاً مسلمانان و سایر دین های موجود در این کشور جزو اقلیت ها در این کشور به شمار می روند.

زبان مردم پرتغال

زبان رسمی این کشور پرتغالی است که ریشه رومی دارد و خیلی زیاد به زبان اسپانیایی شبیه است. این زبان علاوه بر کشور پرتغال، در نه کشور دیگر جهان نیز صحبت می‌شود از جمله:

  • برزیل
  • موزامبیک
  • آنگولا
  • سائو توم و پرینسیپ
  • تیمور شرقی
  • گینه بیسائو
  • گینه استوایی
  • کیپ ورد

این زبان ششمین زبان پرکاربرد دنیاست و ۲۴۰ میلیون نفر در جهان به این زبان صحبت می‌کنند.

لازم به ذکر است بخش‌هایی از پرتغال که به اسپانیا نزدیکتر هستند به زبان میراندا و گالیسیایی صحبت می‌کنند.

زبان کشور پرتغال

اقتصاد کشور پرتغال

یورو رایج ترین واحد پولی است که در پرتغال می توان به آن اشاره کرد، اما واحد رایج پول در پرتغال تا پیش از سال ۲۰۰۳ اسکودو بود. پس از سال ۲۰۰۲ یورو به عنوان پول رایج در این کشور شناخته شد، تا سال ۲۰۰۲ هر ۲۰۰ اسکودو در پرتغال معادل ۱ یورو بود. در این زمان چاپ و گردش این پول به طور کامل متوقف شد، اما با این حال بانک مرکزی اروپا اعلام کرده تا سال ۲۰۲۲ امکان گردش وجه رایج گذشته در پرتغال یعنی اسکودو مجاز است و می توان آن را با یورو معامله کرد. بحرانی ترین وضعیت اقتصاد پرتغال را می توان طی سال های ۲۰۰۹ الی ۲۰۱۳ در بالاترین سطح ممکن اعلام کرد. این وضعیت بحرانی در حوزه اقتصاد کشور پرتغال در ردیف بحران های جهانی قرار گرفت که در سال ۲۰۰۷ تا ۲۰۰۸ بخش عمده ای از کشورها درگیر آن بودند.

کشور پرتغال توانست در سال ۲۰۱۸ عنوان چهل و یکمین را در حوزه “شاخص توسعه انسانی” به دست آورد، به همین علت “توسعه انسانی” در این کشور پس از این دوره به بالاترین حد ممکن رسید. این موضوع نشانگر این است که امروزه پرتغال جزء “ایده آل ترین کشورها برای زندگی” شناخته می شود. تعیین شاخص انسانی توسط سازمان ملل با عنوان ” HDI” صورت می گیرد، در این آنالیز پارامترهای مهمی مانند “جمعیت، بهداشت، تحصیلات، ثروت ملی، امنیت، رفاه، اشتغال” مورد بررسی قرار می گیرد. عمده صنایع و مشاغلی که در پرتغال می توان شاهد آن بود، ماهیگیری، ساخت مصنوعات چوب پنبه ای و همینطور طبخ و آماده سازی غذا است.

اقتصاد کشور پرتغال

اشتغال و نرخ بیکاری در پرتغال

کاهش نرخ بیکاری به ۶٫۶ در سال های اخیر، کشور پرتغال را از نظر وضعیت اشتغال به یک منطقه فوق العاده در جهان تبدیل کرده است.

شانس استخدام در کشورهایی مانند پرتغال با حداقل ۷۰ هزار فارغ التحصیل سالانه کمی حساسیت برانگیز است، در صورت تسلط به زبان های اروپایی در کنار زبان انگلیسی و پرتغالی قطعا فرصت های شغلی بیشتری برای متقاضیان بازارکار در این کشور ایجاد می شود. همسایگی شمالی و شرقی پرتغال با کشور اسپانیا هم در این موضوع بی تاثیر نبوده است، تاگوس از مجموع رودهای اصلی است که از جنوب پرتغال یعنی از شهر لیسبون می گذرد.

آب و هوای کشور پرتغال

آب و هوای کشور پرتغال تقریبا معتدل است. کشور پرتغال جزء مناطق گرم و ایده آل در اروپا از نظر وضعیت آب و هوایی به شمار می آید، این کشور در بیشتر اوقات سال آب و هوایی معتدل یا مدیترانه ای را تجربه می کند. گرمای شدید هم بخش جدایی ناپذیری از آب و هوای پرتغال در فصول گرم در سواحل این کشور می باشد.

وضعیت و جغرافیا ویژه پرتغال باعث شده تا بخش های شمالی این کشور هوایی معتدل و بخش های دیگر آن هوایی خشک تر را تجربه کنند، که در نهایت می توان گفت که کشور پرتغال هوایی نسبتا گرم اما معتدل دارد. آب و هوای این کشور متاثر از موقعیت جغرافیایی است و قرار داشتن پرتغال در نوک جنوب غربی قاره اروپا، سهم بسزایی در تعیین نوع هوای آن دارد. البته که همجواری پرتغال و اقیانوس هایی مانند اطلس و مدیترانه نیز در این آب و هوا تاثیر گذار است. هوای نه چندان سرد و نه حتی گرم، باعث شده تا پرتغال جزء کشورهایی با آب و هوایی ایده آل برای گردشگران تور پرتغال و حتی مهاجرت شناخته شود.

آب و هوای کشور پرتغال

کم ترین حد بارش ها در پرتغال مربوط به بخش جنوب شرقی این کشور می شود، تفاوت نه چندان ملموسی بین آب و هوا نقاط مختلف این کشور وجود دارد که همین موضوع باعث عدم یکنواختی جریان هوا، بارندگی و همینطور دما در بخش های مختلف کشور پرتغال می شود. یکی از نکات جالب درباره آب و هوای کشور پرتغال، بارش برف است، موضوعی که برای بسیاری از مناطق این کشور همچنان در قرن ۲۱ ناشناخته به نظر می رسد.

اما در بخش های کوهستانی و شمالی کشور پرتغال به واسطه وجود جریان بارش برف، اسکی و استراحتگاه های ورزش زمستانی نیز وجود دارد که برای مثال می توان به Serra da Estrela به عنوان بلندترین قله پرتغال اشاره کرد. شهر Amareleja را باید به عنوان گرمترین نقطه پرتغال و البته گرم ترین نقطه در اروپا معرفی کرد! دما در این شهر به بیش از ۴۷٫۴ درجه سانتی گراد می رسد و این در نوع خود یکی از عجیب ترین مواردی است که می توان در پرتغال شاهد آن بود. در تمام طول زمستان، کشور پرتغال تجربه ای مشابه با سواحل اسپانیا را برای گردشگران ایجاد می کند، تجربه ای با دمای مشابه، هوای مشابه و همینطور لذت های مشابه که قطعا جذاب و تاثیرگذار است. بالاترین دما در روزهای سرد پرتغال به ۱۶ درجه سانتی گراد می رسد و همین موضوع باعث می شود تا امروزه پرتغال به استراحتگاه زمستانه در اروپا نیز تبدیل شود.

حداکثر میزان تابش خورشید در طول روز ۵ ساعت بوده و حدودا ۱۱ روز از ماه، آب و هوایی خشک و گرم در این کشور حکم فرما خواهد بود. اما در تابستان حدودا ۱۲ ساعت از روز، آفتاب مهمان آسمان پرتغال است، در مناطق جنوبی این کشور در فصل تابستان دما به حداکثر ۴۰ درجه سانتی گراد می رسد و البته که پاییز در پرتغال وصف ناشدنی است. Alentejo و Algarve به عنوان مناطق بیشتر شناخته شده در پرتغال دارای آب و هوایی گرم در تابستان هستند، Alqueva منطقه ای با باغ های انگور زیبا و چشم نواز در پرتغال است که جزء ذخیره گاه های استراتژیک آب در اروپا هم شناخته می شود. پرتغال، کشوری با زمستان های سرد، خاکستری و مرطوب است، کشوری که دارای آب و هوای مختلفی است و می توان گفت که خانه ها در پرتغال به طور معمول دارای معماری و طراحی مناسب برای زمستان هستند.

فرهنگ مردم پرتغال

زندگی در این کشور برخلاف بسیاری از نقاط دیگر جهان در سکوت جریان دارد. فرهنگ و ترافیک در این کشور هیچ شباهتی به نقاط دیگر در آسیا یا اروپا به ویژه کشورهایی مانند برزیل ندارد. زندگی در پرتغال با ریتمی آرام بدون عجله و هیاهو همراه است. تجدید هنر و فرهنگ از جمله مهم ترین “تغییرات فرهنگی” در پرتغال طی دهه های اخیر به شمار می آید، این کشور که عمدتا کاتولیک رومی است، فرهنگی غنی را در خود جای داده است و شهرهایی مانند لیسبون، پورتو و گویمارس در پرتغال از جمله “پایتخت های فرهنگی قاره اروپا” شناخته می شوند.

پرتغالی ها از جمله مردمانی با درکِ عمیق از هنر هستند و بسیاری از شهرها در پرتغال دارای موزه هایی ارزشمند از نظر آثار هنری و فرهنگی است، همین موضوع نیز باعث شده تا بسیاری از نمایشگاه های هنری در نقاط مختلف پرتغال از جمله لیسبون همواره دایر باشد. یکی از مهم ترین تالارهای این شهر که محلی برای برگزاری نمایشگاه ها نیز به شمار می آید، تالار Municipalmera Municipal است.

رژیم غذایی در پرتغال برای قرن های متمادی، رژیم غذاهای دریایی بوده و از محبوب ترین این غذاها می توان به خرچنگ دریایی، ماهی ساردین، هشت پا، میگو، مارماهی و روبالو اشاره کرد.

بعد از ورود به کشور پرتغال، خیلی زود با نام کوچک از سوی پرتغالی ها مورد خطاب قرار می گیرید و این شاید یکی از خوشایندترین لحظات در سفر به یک کشور دور دست باشد. شیوه زندگی پرتغالی ها بسیار متفاوت تر از سایر مناطق جهان است و به عبارتی پرتغالی ها به معنای واقعی کلمه مردمانی “برون گرا” هستند.

مردم کشور پرتغال

مهمترین شهرهای پرتغال

  • لیسبون
  • سینترا
  • دره دورو
  • اوبیدوس
  • کاشکایش
  • لاگوس
  • آمادورا

دانستنی‌های جالب درباره پرتغال

  • طبق تحقیقات مشخص شده که عمر زنان پرتغالی حدوداً ۶ سال از عمر مردان بیشتر می‌باشد. میانگین عمر مردها در پرتغال ۷۸ سال و میانگین عمر زنها ۸۴٫۳ سال است.
  • فوتبال پرتغال با کریستین رونالدو شناخته می‌شود. او در فانچال (Funchal)، پایتخت خودمختار مادیرا (Madeira) در سال ۱۹۸۵ متولد شده است و از مطرح ترین ستارگان فوتبال جهان محسوب می‌شود.
  • قدیمی ترین کتاب فروشی جهان در لیسبون، پایتخت پرتغال قرار دارد که در سال ۱۷۳۲ تأسیس شد.
  • قدمت شهر لیسبون از شهر رم هم بیشتر است! اطراف این شهر ظروفی با قدمت ۱۲۰۰ سال قبل از میلاد مسیح کشف شده است.
  • در قانون اساسی پرتغال حکمی به نام حبس ابد و اعدام وجود ندارد. بیشترین زمان ماندن در زندان برای یک مجرم در این کشور ۲۵ سال است.
  • ۱۵ جاذبه توریسی در این کشور به ثبت جهانی رسیده است که بر اساس آن، پرتغال هشتمین کشور اروپا با بیشترین جاذبه ثبت شده در یونسکو می‌باشد و سالانه  حدود ۱۳ میلیون گردشگر را به خود جذب می‌کند.

پرتغال

روش های اخذ اقامت کشور پرتغال